۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
شهید «خلیل‌الله جعفری» شهید عملیات کربلای 5 در منطقه «شلمچه»
عملیات کربلای پنج در تاریخ 19 دی‌ماه سال 1365 انجام شد. رمز عملیات کربلای پنج یا زهرا (س) بود و میدان این عملیات بزرگ برای ایران بسیار اهمیت داشت.

عملیات کربلای پنج در تاریخ 19 دی‌ماه سال 1365 انجام شد. رمز عملیات کربلای پنج یا زهرا (س) بود و میدان این عملیات بزرگ برای ایران بسیار اهمیت داشت.

 

رزمندگان ایرانی در 19 دی عملیات خود را آغاز کردند. کربلای پنج تا 70 روز ادامه داشت و تقریباً به تمام اهداف خود رسید و توانست بخشی زیادی از تجهیزات دشمن و عراق را منهدم کند و صدام رئیس جمهور معدوم بعثی در شوک بسیار زیادی قرار گرفت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش اساسی در این عملیات داشت و به گفته‌ای رحیم صفوی جانشین وقت نیروی زمینی سپاه، ارتش نقش پشتیبانی و کمک به نیروهای عمل‌کننده را ایفا کرد.

در عملیات کربلای پنج که سرلشکر محسن رضایی آن را تعیین‌کننده‌ترین حمله ایران در جنگ هشت ساله علیه صدام می‌داند، 150 کیلومتر از خاک ایران آزاد شد و رزمندگان اسلام برای تنبیه صدام به دروازه‌های شرقی بصره رسیدند و توانستند، فاو و جزیره ام‌الرصاص را آزاد کنند.

رزمندگان اسلام در عملیات کربلای پنج 14 کیلومتر از جاده شلمچه به بصره را تصرف کردند و 10 روستا را در عراق آزاد کرده و بصره در خطر جدی سقوط قرار گرفت و صدام برای آزادی این مناطق دست به دامن سران کشورهای اسلامی، عربی و غربی شد.

در این عملیات ایران توانست 40 جنگنده، پنج هلیکوپتر، 800 تانک و نفربر، هزار و 500 خودروی نظامی و 580 خمپاره‌انداز دشمن را منهدم کند و بیش از 30 هزار کشته و زخمی روی دست صدام به جای گذاشت. عراق در این عملیات دو هزار و 650 اسیر متحمل شد و 70 هزار نفر مجروح داشت.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند، عملیات کربلای پنج سبب شد، جهانیان و آمریکا به این نتیجه برسند که باید جنگ پایان بپذیرد و در غیر این صورت ایران می‌تواند، رژیم صدام را شکست دهد. بعد از این عملیات و بسته شدن شریان صدام از خلیج فارس تمام کشورهای منطقه و غرب به کمک صدام آمدند و آرایش نظامی بعثی‌ها را از بین ببرد.

ایران در این عملیات هفت هزار و 650 شهید، 53 هزار مجروح و سه هزار و 523 مفقودالاثر تقدیم اسلام و خاک ایران کرد و بعد کربلای پنج بود که سازمان ملل صدام را به‌عنوان متجاوز در جنگ شناخت و قطعنامه 598 تصویب شد. شهیدان کلهر، میثمی و دقایقی از شهدای بارز و فرمانده این عملیات بودند.

شهید «خلیل‌الله جعفری» به عنوان بسیجی انزلی چی در جبهه حضور یافت و در تاریخ 26 دی 1365 در عملیات کربلای 5 منطقه «شلمچه» به درجه رفیع شهادت نائل شد.
تاریخ:
1400/10/26
تعداد بازدید:
187
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal