۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
واحـد درآمـد شهـرداری در حـوزه وصـول عـوارض و بـهاء خدمـات فعـالیت می کنـد
سرپرست اداره درآمد شهرداری بندرانزلی گفت : این اداره در حوزه وصول عوارض و بهاء خدمات فعالیت می کند .

سرپرست اداره درآمد شهرداری بندرانزلی گفت : این اداره در حوزه وصول عوارض و بهاء خدمات فعالیت می کند .

مژگان خوشدلان در گفتگوی اختصاصی با ماهنامه انزلی فردا، با بیان اینکه عوارض دریافتی در دو بخش عوارض ملی و محلی از شهروندان دریافت می شود، اظهار داشت : عوارض ملی توسط مجلس شورای اسلامی مصوب می شود و وصول آن توسط شهرداری ها، با مصوبه مجلس و ابلاغ وزارت کشور صورت می پذیرد.

این عوارض شامل عوارض نوسازی ، خودرو، عوارض پنج درصد بلیط مسافر و ... است .

 

وی افزود : عوارض محلی نیز هرساله در قالب دفترچه عوارض محلی و با توجه به شرایط و اقتضائات هر شهر، توسط شورای اسلامی شهر مصوب می شود .

از دسته این عوارض می توان عوارض مربوط به صدور پروانه ساختمانی ، عوارض پیش آمدگی ، دیوارکشی ، عوارض کسب و پیشه و ... را نام برد که تا پانزدهم بهمن ماه هر سال از طریق جراید کثیرالانتشار و سایت شهرداری اطلاع رسانی عمومی می شود و در سال آتی ، مبنای محاسبه شهرداری خواهد بود.

وی سپس با بیان اینکه بیشترین عوارض محلی دریافتی اداره درآمد در حوزه ساخت و ساز است، تصریح کرد : علاوه بر این، بهای خدماتی را که شهرداری بطور مستقیم ارائه می دهد مثل بهای خدمات برپایی غرفه و نمایشگاه ، ترمیم و بازسازی نوار حفاری معابر ، بهای خدمات مدیریت پسماند ، بهای خدمات استفاده از پارک ها ، مراکز تفریحی و رفاهی و ... را نیز با مصوبه شورای اسلامی شهر دریافت می کنیم .

موضوع تخفیف در حوزه عوارض ، غیرقـانونی است

خوشدلان سپس با توضیح اینکه در کشورهای پیشرفته نیز پرداخت مالیات و عوارض در جهت اداره بهتر کشور و مسائل شهری است و یک امر مهم تلقی می شود و شهروندان برای اداره بهتر و رونق آن ، مالیات و عوارض خود را به موقع پرداخت می کنند و دارای آگاهی کامل از پرداخت مالیات و عوارض شهرداری هستند ، اضافه کرد : برخی از شهروندان انتظار و درخواست تخفیف در عوارض و یا بهای خدمات را دارند.

این در حالی است که آرای متعددی از دیوان عدالت اداری و مکاتبات متعددی از سوی وزارت کشور ، موضوع تخفیف در حوزه عوارض را غیرقانونی اعلام کرده است.

سرپرست اداره درآمد شهرداری انزلی گفت : اما در بحـث جایـزه تشویقی، شهـرداری بندرانـزلی بـا مصـوبه شـورای اسلامی شهر ، در حوزه عـوارض ساخـت و ساز ، مـودیانی را که مبلـغ کل عوارض خود را بـه صـورت نقـدی پرداخت کنـند، مشمـول 15 درصـد جـایزه تشویقـی خوش حسـابی خواهد نمود.

افزایـش 10 درصدی میـزان تعرفـه در سال جـاری

خوشدلان همچنین ادامه داد : پیشنـهاد میزان عوارض و بهـای خـدمـات از طـرف شهـرداری بـه شـورای اسـلامـی شهر ارائـه می شـود و مبـالغ پیشنـهادی با توجـه به بودجـه ی مـدنظر بـرای سال آینده و میزان درآمد محقـق شده در همان سال اعـلام می شود .

شهرداری پیش بینی می کند که بر همین منوال در سال آینده چقدر درآمد دارد و به چه میزان بودجه نیاز دارد و با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه ها مثل افزایش هزینه های جاری، حقوق پرسنل ، هزینه جمع آوری زباله و کلیه هزینه هایی که بر عهده شهرداری است، مبلغ تعرفه را پیشنهاد می کند ، ضمن اینکه دلایل خود را نیز به شورا ارائه می دهد .

در نهایت شورای اسلامی شهر تصمیم گیرنده نهایی درخصوص میزان تعرفه در مناطق مختلف شهر است و به عنوان مثال در سال جاری به طور متوسط افزایش ده درصدی در میزان تعرفه نسبت به سال گذشته را داشتیم .

شهرداری راهکارهای مختلف تامین درآمد را مورد بررسی و پیگیری قرار می دهد

به گفته وی، این اداره راهکارهای دیگری هم برای تامین درآمد از قبیل روشهای سرمایه گذاری، فروش و یا اجاره املاک بلااستفاده شهرداری ، فروش اوراق مشارکت و ... را نیز در دست اقدام و پیگیری دارد .

وی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد : عوارض نوسازی به همه املاک در سطح شهر تعلق می گیرد و مالکین موظفند که سالانه نسبـت بـه پـرداخــت عوارض نـوسـازی املاک خود اقـدام کننـد.

امـا برخی از عوارض و بهای خدمات دریافتی اداره درآمد ، موضوعیت عمومی ندارد و باتوجه به نوع درخواست و نوع خدمات مورد تقاضای مودیان ،به آنها تعلق می گیرد.

مثـلا در مـواردی نظـیر درخواسـت مجوز حفـاری ، درخـواست صدور پروانه ساختمـانی ، درخواسـت نصب تبلیغـات محیـطی و ... شهروندان با توجه به نوع درخواست ، عوارض و یا بهای خدمـات مربوطه را به استناد تعرفه عوارض و بهای خدمات مصوب همان سال پرداخت می کنند .

برنامه ریزی برای غیرحضوری کردن دریافت فیش و پرداخت آن

خوشدلان همچنین اظهار داشت : در حال حاضر در فیش های صادره اداره درآمد و اداره نوسازی ، شناسه قبض و شناسه پرداخت وجود دارد ولی فعلا فعال نشده است و باید برخی اقدامات نهایی و پروسه اداری فعال شدن آن انجام گیرد. که امیدواریم به زودی محقق شود. در این صورت شهروندان می توانند از طریق عابربانک، همراه بانک و ... و به صورت غیرحضوری نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

همچنین در خصوص دریافت فیش در حال حاضر به صـورت حضوری انجام می شود و امیـدواریـم این موضوع نیز با برنامه ریزی های در حال انجام بصورت سیستمی انجام شود و دیگر نیازی به حضور مستقیم مودی نبوده و از طریق تارنمای شهرداری قابل دریافت و پیگیری باشد.

سرپرست اداره درآمد شهرداری انزلی در پایان از مراجعین محترم خواست با توجه به حجم کارهای اداره درآمد و انجام حضوری همه وظایف محوله، سعه صدر و صبر و تحمل بیشتری داشته باشندومجموعه اداره درآمد شهرداری بندرانزلی نیز تمام سعی خود را دارد تا با نهایت همکاری و تعامل با مراجعین ، امورات محوله را با دقت و سرعت پیگیری نماید .

تاریخ:
1401/04/06
تعداد بازدید:
590
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:1 تعداد کل امتیازها:8
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal