۱۴۰۱ جمعه ۱۰ تير
پل تاریخی غازیان

درازا 40/210 متر،پهنا 10 متر ، ارتفاع از سطح آب 85/6 متر ، دارای 5 دهانه ثابت و یک دهانه به عنوان پل متحرک به طول 25 متر می باشد.

که در گذشته به منظور عبور کشتی ها و بارکاس های شیلات قسمت متحرک بلند شده و عبور شناور دریائی را ممکن می ساخت که حرکت بدنه متحرک آن اینگونه انجام می گرفت.

برای حرکت بدنه متحرک دو میله دندانه دار که روی محور دایره دواری بوده و بر اثر ساختمان عرض به پهلو امتداد یافته صورت می گیرد. دو میله مذبور هریک بوسیله چرخ دندانه دار که محورشان مشترک و به یک موتور چهل اسبی متصل حرکت میکند. نیروی موتور به اندازه ای است که در موارد بخصوص می توان دو برابر ظرفیت عادی بر آن تحمیل نمود و چنانچه جریان برق بریده شود می توان بوسیله دست نیز آنرا حرکت داد.

درسال 1334 شمسی به علت سیلاب شدید از رودخانه های چهارگانه خصوصاً نهنگ روگا قسمت انتهای پل غازیان، در ابتدای غازیان پشت پایه بتونی پل،قسمت سراشیبی فرو می نشیند و راه ارتباطی قطع و بعداً بطور موقت جهت رفت و آمد اندیشه ای کردند ولی تعمیر همین قسمت پایه پل حدود 5 سال توسط کمپانی کامپساکس طول کشید و در همین سیلاب وسط پل غازیان نیز کمی نشست کرد که بوسیله کابل های قطور و محکم ، مهار گردید و بعداً زیر پایه ها و اطراف پایه ها را بتون ریزی کردند تا از شستن سیلاب زیر پایه ها جلوگیری شود.

تاریخ:
1400/11/12
تعداد بازدید:
163
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal