۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
اماکن مذهبی
امامزاده صالح
 
این امام زاده در قسمت شرقی بندر انزلی (غازیان) واقع شده، وی از پسران امام موسی کاظم (ع) است. این بقعه در داخل مسجدی جدید و مجلل به همین نام واقع شده است. ملگونف از آن در سوسر غازیان و در دشتی که توسط درختان احاطه شده یاد می کند. ستوده از آن در غازیان چهار فریضه یاد کرده است.
 

پیر عابد

این بقعه در گلویر بندر انزلی واقع شده است، که پس از آن محدوده نویر آغاز می شود. در واقع کلویر و نویر در این قسمت از هم جدا می شوند. پیر عابد عارف قابل احترام این شهرستان است. رابینو از او به نام پیر عبدالله یا پیر عابد یاد کرده که بنای بقعه جدید بود. این مزار به آقاپیر نیز معروف می باشد. ستوده از آن با نام پیر عبیدو پیر عابد میان نویر و گلیور (کلویر) و به عنوان قبرستان قدیمی یاد کرده است.

بی بی حوریه ( خانم حوریه)

بی بی حوریه خواهر امام رضا (ع) از دختران امام موسی کاظم (ع) بوده و بقعه او در شالور (شرق غازیان) واقع است. بنای آن جدید، سقف بقعه طاق هشت ضلعی با کاشی های منقوش و بام آن گنبد مدور، ضریح آن بزرگ و مطلا و شیشه بند و دارای تأسیساتی از قبیل زائر سرا، مسجد با دو گلدسته بلند و سرایداری و پارکینگ است.

 

آقا سید محمد نجفی

آیت الله حاج سید محمد نجفی در 16 مهر 1357 ش، فوت و در سامانسر غازیان مدفون گشت. با همیاری مردم و سازمان اوقاف ضریحی روی قبر او قرار دادند، این مکان مورد احترام مردم است.

آیت الله سیّد محمد نجفی در سال 1257 شمسی در نجف اشرف ( عراق ) دیده به جهان گشود.ایشان از نوادگان امام حسین (ع ) و از سلاسه پاک پیامبر اسلام است. زندگی معنوی و روحانی و جاوید آقا همیشه در قلب عاشقان و مریدانش جا دارد و هرگز فراموش نمی شود.
وی دروس ابتدائی و سطح را نزد پدر بزرگوارش مرحوم آیت الله سید حسین حسینی بادکوبه ای که خود از استادان بزرگ و نامی در حوزه علمیه نجف اشرف بودند، فرا گرفت. ایشان تا سن 30 سالگی در نجف اشرف اقامت داشت سپس به ایران مهاجرت کرده و در بندرانزلی سکنی گزید و درطول حیات پربارش در این شهر به تدریس علوم حوزوی و تبلیغ امور دینی اشتغال داشت. آیت الله میلانی یکی از شخصیت های بزرگ حوزه های علمیه در کشور در خصوص شخصیت منحصر به فرد آقا سید محمد نجفی می فرمودند: آیت الله سید محمد نجفی در صورت اقامت در قم در ردیف مراجع بزرگ تقلید مطرح می شدند. آیت الله سیّد محمد نجفی که در نهایت زهد و سادگی و تواضع در بندر انزلی زندگی می کرد، سرانجام در روز 16 مهرماه 1358 در سن 82 سالگی به ملکوت اعلی پیوست و پیکر مطهرش در مسجد « سامانسر» غازیان انزلی که بعد ها به نام خود وی تغییر نام یافت به خاک سپرده شد.
 

چاه صاحب الزمان (سرخی مسجد چاه)

چاه آبی که در مشرق مسجد سرخی واقع شده و هم اکنون در اتاقی قرار گرفته است. از زمان احداث آن اطلاعی در دست نیست اما این چاه نزد مردم انزلی مخصوص بانوان و اهالی بازار از اهمیت خاصی برخوردار است و با بستن قفل و پارچه و انداختن پول داخل چاه و آشامیدن آب و شست و شوی دست و صورت حاجت خود را می خواهند و با روشن کردن شمع به این چاه توسل می جویند.

تاریخ:
1400/11/16
تعداد بازدید:
712
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal