۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
فراهم بودن زیرساخت های لازم برای الکترونیکی کردن شهرداری بندرانزلی
مسئول اداره فناوری اطلاعات شهرداری بندرانزلی : زیرساخت های لازم برای الکترونیکی کردن مجموعه بزرگ شهرداری انزلی فراهم است
به گزارش اداره ارتباطات شهرداری بندرانزلی و به نقل از نشریه انزلی فردا، مسئول اداره فناوری اطلاعات شهرداری بندرانزلی گفت : زیرساخت های لازم برای الکترونیکی کردن مجموعه بزرگ شهرداری انزلی فراهم است.
امیر پوررزاز در گفتگوی اختصاصی با ماهنامه انزلی فردا ، با بیان اینکه از سال 1391 که مسئولیت این واحد به من سپرده شد ، پس از فراگرفتن آموزش های تخصصی ، نسبت به آماده سازی زیرساختهای مربوطه در شهرداری انزلی اقدام کردم ، اظهار داشت : با توجه به اقدامات صورت گرفته ، در حال حاضر می توانم بگویم شهرداری بندرانزلی دارای زیرساخت های لازم برای الکترونیکی کردن مجموعه بزرگ شهرداری است که اگر این کار در سالهای گذشته انجام نمی شد، یقینا مشمول هزینه های بسیاری می شدیم .
وی سپس با اشاره به تاکیدات شهردار بندرانزلی در ابتدای سال جاری در جلسه مدیران واحدهای مختلف مبنی بر حرکت به سمت شهرداری الکترونیک ، تصریح کرد : در حال حاضر همه نرم افزارهای مربوطه نصب شده ، تنها کاری که باید انجام دهیم، لینک کردن این نرم افزارها و قرار دادن آنها بر روی پورتال شهرداری برای ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان است .
وی افزود : تنها نکته، تاکنون عدم دریافت داده ها و اطلاعات کافی از واحدهای مختلف شهرداری است که در حال برنامه ریزی برای جمع آوری این داده ها هستیم . همچنین برای شهروندانی که از گوشی هوشمند استفاده نمی کنند کدهای USSD را در نظر گرفتیم تا با شماره گیری کد مربوطه بتوانند خدمات لازم را دریافت کنند .
شهروندان از خدمات بخش فناوری اطلاعات چه استفاده ای خواهند برد؟
پوررزاز در پاسخ به این سوال که شهروندان از خدمات بخش فناوری اطلاعات چه استفاده ای خواهند برد ، با بیان اینکه 90 درصد مراجعه شهروندان، مکان مبنا است، خاطرنشان کرد : طبق دستور و ابلاغ سازمان شهرداری های کل کشور شهرداری ها و کلیه دستگاه های اجرایی موظفند بخشی از خدمات خود را بصورت الکترونیکی یا حضوری به شهروندان ارائه دهند،که در بخش شهرسازی فقط بیست خدمت کد دار وجود دارد که شهرداری ها می توانند به صورت الکترونیکی در حوزه ملک به صورت تمام الکترونیکی ارائه دهند که باید بصورت خدمات الکترونیکی توسط شهرداری ها ارائه شوند . این موضوع موجب می شود تا شهروندان پیگیری نامه های خود را بصورت الکترونیکی و از طریق پورتال انجام دهند و مراجعه حضوری نداشته باشند. در آینده نزدیک در حال راه اندازی کارتابل شهروندی بر روی پرتال سازمانی شهرداری هستیم که خدمات شهرسازی یکی از قابلیت های ان خواهد بود و شهروندان در حوزه ملک می توانند خدماتی را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از خدمات از قبیل عوارض نوسازی ، عوارض خودرو و ... بصورت الکترونیک انجام می شود و میز خدمت الکترونیک را نیز با دو خدمت راه اندازی کردیم ، افزود : همچنین با راه اندازی GIS مردم می توانند بصورت آنلاین نقشه منزل خود را مشاهده کنند .
وی در ادامه با بیان اینکه حوزه فعالیت اداره فناوری اطلاعات شهرداری انزلی شامل سه بخش نرم افزار، سخت افزار و شبکه و اینترنت است ، یادآور شد : در بخش نرم افزاری ، نرم افزارهای تخصصی را به تناسب کار واحدهای مختلف وارد مجموعه می کنیم. بخش سخت افزاری نیز شامل تمام سیستم های اداری بوده که از طریق شبکه و اینترنت ، به هم ارتباط می دهیم تا با ایجاد یک زنجیره ارتباطی ، تمام مجموعه بتواند به نرم افزارهای موجود در واحدهای مختلف متصل شود .
اتوماسیون شهرداری بندرانزلی بصورت یک سازمان الکترونیک عمل می کند
پوررزاز همچنین در خصوص اتوماسیون اداری گفت : بخشی از فعالیتهای واحد فناوری است که فرایند مکاتبات دستی را بصورت الکترونیکی تسهیل می کند.
وی سپس با توضیح این نکته که برخی از اتوماسیون ها ساده و در حد ثبت مکاتبات در دبیرخانه بوده و برخی از اتوماسیون های اداری نیز دارای نرم افزاری پیشرفته و بصورت یک سازمان الکترونیک هستند ، متذکر شد : کارکرد اتوماسیون های اداری پیشرفته این است که می توان فرم هایی را که نیاز به امضا در چند واحد دارند، بصورت الکترونیک نسبت به اخذ امضاها اقدام کرد.
وی اضافه کرد : به عبارتی می توانیم با بستر BPMS فرایندهای کاری را بصورت الکترونیک انجام دهیم که در نهایت پس از اخذ امضاهای مربوطه ، به درخواست کننده اول بر می گردد.
پوررزاز خاطرنشان کرد : در گذشته اتوماسیون شهرداری انزلی فقط ثبت مکاتبات بود اما در حال حاضر بصورت یک سازمان الکترونیک عمل می کند.
وی همچنین با بیان اینکه در بخش سخت افزاری نیز تمام فرایند تعمیر و نگهداری و ... را این واحد انجام می دهد ، گفت : از 155 سیستم موجود در شهرداری انزلی (به جز سیستم های شورای شهر و فرمانداری) ، 139 کاربر مستقیم داریم که در هفت نقطه پراکنده هستند و این واحد با دو کارشناس همه این خدمات را انجام می دهد.
مسیر پیشرفت فناوری اطلاعات رو به جلو است
وی سپس با اشاره به اینکه به همکاران آموزش های لازم را دادیم و همه آنها به روز هستند ، تاکید کرد : مسیر پیشرفت فناوری اطلاعات رو به جلو است تا در نهایت به خدمات الکترونیک یا شهرداری الکترونیک برسیم .
وی همچنین به برون سپاری خدمات سخت افزاری به بخش خصوصی توسط اکثر شهرداری های کشور اشاره کرد و اظهار داشت : تاکنون همه این اقدامات توسط اداره فناوری اطلاعات شهرداری بندرانزلی صورت گرفته و به همین دلیل توانستیم خیلی از هزینه ها را کنترل کنیم .
راه اندازی سامانه ایده های شهر
پوررزاز همچنین از راه اندازی سامانه ایده های شهر تا پایان امسال خبر داد و تصریح کرد : با راه اندازی این سامانه، ساکنین مناطق و محله های مختلف شهر ، می توانند نیازها و ایده های خود را با شهرداری در میان بگذارند .
وی همچنین با بیان اینکه چشم انداز فن آوری اطلاعات را مکتوب ، در اختیار شهردار قرار دادم ، یادآور شد : ویروس منحوس کرونا با تمام معایب و فجایعی که داشت،اما باعث شد نقش فناوری اطلاعات خیلی پررنگ تر و حیاتی به نظر بیاد،در دوران قرنطینه خیلی از ادارات خدمات رسان مجبور به ارائه خدمات خود بصورت الکترونیکی شدند و اینجا قدرت فناوری اطلاعات کامل به چشم امد از اپلیکیشن هایی که نوشته شد که شاخص ترین آن شاد هست تا سامانه های بزرگ بانکی و ... طبق بخشنامه شورای عالی اداری در نود و سومین جلسه مورخ 15/4/1381بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوردر جهت تحقق اهداف قانون برنامه سوم توسعه ، به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق و به هنگام در بخش های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از طریق اتوماسیون فعالیت ها ، تسریع در اجرای امور، بهبود ارائه خدمات به مردم با حداکثر نظم و دقت و افزایش کیفیت تصمیم گیری در سطوح مختلف و ارائه خدمات غیر حضوری، همچنین کاهش هزینه ها، افزایش کارایی و اثربخشی در بخش های مختلف ، ایجاد گردش سریع و صحیح اطلاعات بین دستگاههای اجرائی و در راستای تحقق دولت الکترونیکی که تصویب شد،شهرداری بندرانزلی در راستای همین بخشنامه و تشکیل دولت الکترونیک در شهرستان بندرانزلی اعلام آمادگی کامل می کند و قدم های مثبتی در این حوزه برداشته شده است.
وی در خاتمه با بیان اینکه اداره فناوری اطلاعات شهرداری انزلی در گیلان جایگاه قابل قبولی دارد ، بطوریکه در شورای فنی که با حضور مسئولین IT ادارات گیلان در استانداری برگزار می شود، شهرداری های انزلی، رشت و لاهیجان عضو کارگروه فنی هستند، تاکید کرد : اداره فناوری اطلاعات شهرداری بندرانزلی بزرگ می اندیشد . ما می خواهیم در نهایت پروپوزال جامع شهر الکترونیک انزلی را بنویسیم.
 
تاریخ:
1401/05/14
تعداد بازدید:
299
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal