۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
پل تاریخی غازیان و انزلی

یکی از آثار دیدنی و زیبا درشهرستان بندرانزلی وجود دو پل بتونی بین انزلی میان پشته و میان پشته غازیان است. هر چند پل سازی امروز آسان است، ولی اگر با همه پیشرفت های علمی و صنعتی بخواهند همین دو پل را با همین مشخصات بسازند مطمئناً پیش از این مدت زمان ساختن پل ها در آن زمان طول خواهد کشید.

قبل از احداث این دو پل رفت و آمد بین انزلی و غازیان با قایق صورت میگرفت و پس از اینکه جاده شوسه بین غازیان به تهران کشیده شد باز هم ارتباط انزلی با رشت-تهران از طریق خشکی امکان پذیر نبوده و بالنتیجه راه تهران و آذربایجان از طریق انزلی-آستارا نیز قطع بوده است.

«پل‌­ غازیان» و «پل انزلی» از قدیمی‌ترین سازه‌های این شهر بندری هستند. پیش از هر چیز لازم‌ست بدانید شریان‌های اصلی انزلی بواسطه این پل‌ها، بر بطن طبیعت گره خورده و همین چشم انداز زیبا و مسحور کننده‌ست که این سازه‌ها را با معماری خاص‌شان ویژه کرده است.

پل‌هایی که در زمان خود نماد مدرنیته بودند و همچنان پس از گذشت دهه‌ها از ساخت­‌شان، ویژگی منحصربفرد خود را دارند. خاصیتی که از بدو تاسیس‌­شان به هیچ عنوان آسیب اکولوژیکی برای منطقه نداشت و ای بسا بر زیبایی شهر افزود و همچنان نیز با هیبت فرتوت خود نمایی جذاب و جلوه‌ای درخور دارد.باید اذعان کنیم: پل غازیان از دیرباز تا به اکنون نقش مهمی در جریان بصری شهر انزلی ایفا کرده است.

پل‌های بندر انزلی بیش از نیم قرن پیش با حواشی و جریاناتی در پشت پرده ساخته شده بود. حواشی ساخت پل غازیان بندر انزلی مقارن بود با وزارت «رجبعلی منصور» در دوران رضاشاه. دوره‌­ای که قراردادهای مهم عمرانی، و ساخت و سازهای ضروری از جمله پل­‌های ارتباطی مازندران و پل ­غازیان بندر انزلی (بندر پهلوی)، بواسطه قراردادی با شرکت­‌های خارجی از جمله شرکت «سنتاب» منعقد و انجام شده بود.

1. پیشینه و تاریخچه پل غازیان و پل انزلی

در بررسی پیشینه و تاریخچه پل‌های انزلی به این نتیجه می‌رسیم که این دو پل بتونی با طراحی و مهندسی ویژه­­ خود، از گذشته دور، مسیر ارتباطی بین سه بخش «غازیان»،«میان­پشته و قلم گوده» و «انزلی» بوده است. پیش از احداث این پل­‌ها رفت ­وآمد بین این سه بخش بواسطه قایق امکان پذیر بود. در سال 1231 شمسی، سرتیپی فرانسوی در بازدیدی که از بندرانزلی داشت گزارشی برای ناصرالدین­‌شاه نوشت. 


«مسیو بهلر» به ناصرالدین­‌شاه پیشنهاد کرد که پلی بین غازیان و میان­‌پشته احداث شود. در یادداشتی که تاریخ جامع انزلی از آن با عنوان سفرنامه «میرزا حسین فراهانی» به تاریخ 1302 هجری یاد کرده مطلبی مختصر بدین شرح آمده که:
 

« قریه غازیان که مقابل انزلی است و خالصه­‌ی دیوان اعلی و الان سپرده­ به اکبرخان بیگلربیگی است. این قریه کمال استعداد به جهت آبادانی دارد و از راه خشکی این قریه به تمام بلوکات رشت می­‌توان رفت. مابین انزلی و غازیان را می­‌توان پل بست و متصل به یکدیگر کرد. عرض دهنه مرداب که مابین انزلی و غازیان به دریا داخل می­‌شود 360 ذرع است.»

2. پل غازیان و پل انزلی در چه سال‌هایی احداث شدند؟

در سال 1314 شمسی جریان ساخت پل‌های انزلی و غازیان طبق محاسبات و مشخصاتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، آغاز شد. پل­‌ها از پیمانکارانی مثل شرکت­‌های سوئدی «سونسکاانترپرناد» و «موتلا» و شرکت آلمانی «سنتاب» برخوردار بود.

 کلیات ساخت پل­‌های انزلی و غازیان بعد از گذشت 18ماه در اوایل فصل تابستان سال 1316 به پایان رسید. پس انجام اقدامات لازم در خصوص این پل­‌ها، از خرداد 1317 مورد استفاده عموم قرار گرفت اما تحویل پروژه به طور رسمی و نهائی در آذرماه 1318شمسی صورت گرفت.
 

3. مشخصات پل‌های تاریخی بندر انزلی

  • پل غازیان

طول این پل به 210.40 متر می­‌رسد. عرض آن به 10متر. ارتفاع آن نیز از سطح آب بیش از 6.5متر است. پل ­غازیان 5 دهانه ثابت دارد. یکی از دهانه­‌ها به صورت محرک طراحی شده و این بخش متحرک به طول 25 متر است. پیش­‌تر این بخش متحرک بخاطر عبور کشتی­‌ها و بارکاس­‌های شیلات مورد استفاده قرار می­‌گرفت. برای حرکت قسمت متحرک موتور مکانیکی مخصوصی تعبیه شده که دارای چرخدنده‌­های بزرگی­‌ست.

محورها به یک الکتروموتور چهل اسبی متصل بودند. طراحی این موتور به گونه‌­ای بوده که می‌­توانست دوبرابر ظرفیت نیروی خود را تحمل کند. نکته‌ای شگفت­‌انگیز در طراحی این پل وجود داشت. چنانچه جریان برق قطع می‌شد اپراتور نیز می‌­توانست بوسیله دست آن را حرکت دهد. علت این امر برقراری توازن فیزیکی بواسطه قوه محرکی بود که در طراحی این پل درنظر گرفته شده بود.

  • پل ­انزلی

طول پل ­­انزلی برابر است با 127.50متر این پل به مانند پل­‌غازیان 10متر عرض دارد. ارتفاعش حدودا 6.5متر است. پل سه دهانه دارد و متدلوژی ساخت آن به مانند پل ­غازیان است. بخش متحرک پل ­انزلی نیز به مانند همتای غازیانی خود است.

طبق مشخصات ثبت شده در اسناد موجود اداره بنادر و کشتیرانی بندرانزلی، هر دو پل با ساختاری تماما بتنی مهندسی شده­‌اند. این پل‌­ها توان تحمل بار ترافیک سنگینی از کامیونت­‌های باری 18تنی، با فشار برخورد معادل 20درصد را دارند. شاید برایتان جالب باشد که پل ­انزلی در بمباران سوم شهریور ماه 1320 بواسطه هواپیماهای شوروی دچار آسیب شده بود. آسیب‌های وارد مربوط به تیرهای روشنایی پل بود که بعدها مرمت شد.

4. پل غازیان و همتای دیگرش چگونه ساخته شدند؟

در بررسی فرآیند اجرای پروژه پل‌ غازیان و انزلی متوجه می شویم نفرات اصلی هر تیم که بر روی ساخت پل کار می­‌کردند اکثرا سوئدی بودند. شخصی به‌­نام «مسیو جو آنی» سرپرست این تیم‌­ها بود. این فرد مدیریت تدارکات واحدها را برعهده داشت.

در بدو کار از بستر رودخانه و محل احداث پل­های انزلی و غازیان نمونه­ برداری انجام و به کشور آلمان ارسال شد. بعد از گذشت 6ماه محاسبات فنی مهندسی، طراحی پل­‌ها صورت گرفت. در اولین اقدام هم، برنامه کارگذاری ستون­‌های پل‌­غازیان به اجرا درآمد. در این قسمت بیشترین تمرکز بر روی آر­ماتور و بتن‌­ریزی بود.

متصدی آرماتور بندی «موسیو هولم» بود. تصدیِ سیستم‌های برقی را «یوهانس» برعهده داشت. کارگرهای روسی ساکن انزلی هم مراحل اجرایی تخته کوبی بخش متحرک پل غازیان را انجام می­‌دادند. همه‌ی مراحل اجراییِ پروژه‌ی دو پُلی که از نظر تکنیکِ سازه از بهترین‌های جهان بودند 18 ماه طول کشید.

بتن لازم از بخش جنوبی میدان گمرک تهیه و بواسطه واگن­‌های دستی از طریق ریل‌­های موجود منتقل می­‌شد. بخاطر نبود امکانات بتن­‌گیری صدها کارگر در این بخش فعالیت داشتند. روی هم رفته چیزی در حدود 500 تا 600 کارگر ایرانی و خارجی بر روی پروژه پل­‌ها کار می­‌کردند. بعد از اتمام میخکوبی پل ­غازیان، سریعا پروسه میخکوبی پل ­انزلی آغاز شد.

نقل است که وقتی بتن‌­ریزی بخش محرک پل ­غازیان در حال انجام بود، مهندسین مربوطه با ایجاد وقفه‌ای جریان کار را متوقف کردند. در جریان سخنرانی مهندسین خارجی، لیستی از نفرات حاضر در پروژه با سمت‌هایی که داشتند، و نیز شرحی از چگونگی احداث پل بر لوحی در ابعاد 40*30 تهیه و در بخشی از بتن‌­کاری به یادگار قرار دادند.

 

5. آیا پل­‌های انزلی و غازیان متحرک بودند؟

قسمت متحرک پل­‌های انزلی و غازیان متشکل از دو بخش بود. همانند دوکفه ترازو عمل می­‌کرد. در مقاله‌­ای که پیش­تر با هدف احیا پل غازیان بواسطه «حسین آلادینی» از کارشناسان حوزه صنعتی نگاشته شده نکات حائز اهمیتی از بخش متحرک پل قید شده است.

قسمت متحرّکِ پُل غازیان، حول یک محور لولایی قرار داده شده. این قسمت از دو بخش تشکیل شده است. یک سمت 25 متر طول دارد و در سویی دیگر 6 متر. طراحانِ آلمانی تعادل این دو بخشِ بلند و کوتاه از قسمت­‌های متحرک را به واسطه‌ی تعبیه‌ یک وزنه‌ی بتنیِ تعادلی، در بخش 6 متری پل تنظیم کرده‌اند.

به دلیلِ در دسترس نبودن نقشه‌های فنی، بررسی‌های میدانی که بواسطه نامبرده صورت گرفت، نشان می‌هد که برای تامین برق قطعات و تجهیزات از یک دستگاه دیزل ژنراتور، مارک DIESEL+ POLAR ATLAS ساخت کشور «سوئد» استفاده می‌شد.

علاوه بر این در انتهای قسمت متحرکِ 25متری، موتورگیربکسی تعبیه شده بود که نقشِ نگهدارنده و ضامن تثبیت کننده در زمان پایین بودن پل را ایفا می­‌کرد. عملکرد این بخش تحت‌تاثیر زنجیر مخصوصی بود که امکان عملکرد دستی آن ‌را هم محقق می‌ساخت.

کلیّه این عملیات بواسطه اپراتور پل صورت می­‌گرفت. اولین اپراتورهای پل ­غازیان افرادی به نام «فرودین روانی غازیانی» و «سلودین پاشا ایراونی­‌پور» بودند. این اپراتورها اقدامات لازم را از روی تابلو برقِ روی پُل انجام می‌داند. هنوز هم این تابلو بالای پُل وجود دارد. جالب است بدانید کلیّه‌ تجهیزاتی که به آن‌ اشاره شد هم‌چنان وجود داشته و قابل رویت‌­اند.

6. حواشی ساخت پل ­غازیان­ بندر انزلی در چه مورد بود؟

حواشی ساخت پل غازیان بندرانزلی مقارن بود با وزارت «رجبعلی منصور» در دوران رضاشاه. دوره‌­ای که قراردادهای مهم عمرانی، و ساخت و سازهای ضروری از جمله پل­‌های ارتباطی مازندران و پل ­غازیان بندرانزلی (بندرپهلوی)، بواسطه قراردادی با شرکت­‌های خارجی از جمله شرکت «سنتاب» منعقد و انجام شده بود.

بر اساس صورت­جلسه‌­ای که در تاریخ 28 اسفند1314 تهیه و تنظیم شد، وزیر عدلیه لایحه‌­ای را تسلیم مجلس کرد. صحبت از اتهاماتی بود که در جریان ساخت پل­ غازیان و پل‌­های مازندران اتفاق افتاده بود. این در حالی بود که در 27 دی 1314علی منصور از وزارت راه برکنار شد.

کمیسیون عدلیه در تاریخ مذکور گزارشی را منتشر کرد. در این گزارش «على‌اصغر طالقانى» مدیر داخلى شرکت سنتاب عنوان داشت که مبلغ یکصد و پنجاه هزار ریال به علی منصور پرداخته است. این پرداخت علت­‌دار در سه نوبت براى امضاء قرارداد پل‌ها صورت گرفته بود.

علاوه بر این، به استناد صورت­جلسه مذکور، على‌اصغر طالقانى اینطور بیان کرده بود که فقط مبلغ پنجاه هزار ریال بخاطر امضاى قرارداد پل غازیان به على منصور پرداخته است. طبق شواهد اینطور عنوان شده که جریان امر مناقصه پل­‌غازیان در دو مرحله پیگیری شده.

اولین بار کمیسیون مناقصه به عضویت مهندس شقاقی تشکیل شده و در نتیجه آن زمان برگزاری مناقصه به دلایلی تمدید گردیده است. در جریان مرحله دوم کمیسیون مناقصه که به ریاست امیر اصلانى بوده و به نفع شرکت سنتاب، شخص امیر اصلانى بنا به اعتراف خود بیان می­‌کند که 140هزار ریال از مدیر شرکت سنتاب دریافت کرده و على منصور نیز کاملا به این موضوع آگاه بوده است.

کاملا مشخص بوده که علی منصور با عوامل شرکت سنتاب در ارتباط بوده. در جایی اینطور عنوان شده که «شرکت سنتاب عمل مطالعه و نقشه‌بردارى ساختمان پل ­غازیان را به عهده گرفته»، همین تهیه نقشه قبل از برگزاری مناقصه می­‌تواند یکی از شواهد مرتبط با دست­‌های پشت پرده باشد.

منصور با این اتهام که مستقیما در جریان این پروژه­‌های عمرانی رشوه دریافت کرده روبرو شده بود. علاوه بر اینها از رشوه‌گیری مدیران زیردست خود خبرداشته در حالی که برخوردی با آنها صورت نگرفته. ضمنا کاملا مشخص شده که مناقصه پل­‌ها از جمله پل غازیان بدل به یک معامله پنهان شده است.

در پایان این پیگیری­‌ها منصور بواسطه هیئت عمومی مستشاران دیوان عالی تبرئه شد. در 31 مرداد 1315 این هیئت با ریاست «رضا­قلی هدایت» جلسه‌­ای را برای صدور حکم تشکیل داد. بعد از گذشت دو روز دادگاه به پایان رسید. و منصور تبرئه شد.

نقل است که هنگام افتتاح پل ­غازیان رضاشاه دستور داده که مهندسین پروژه و نفرات همراه، زیر پل قرار بگیرند. اینکه اگر پل ایمن نباشد و اتفاقی رخ داد بر سر همان مجریان پروژه آوار شود. این نقل قول بنظر می­‌رسد صحت نداشته باشد. چراکه رضاشاه برای افتتاح پل غازیان در بندرانزلی حضور نداشته است.

رضاشاه از تبرئه علی منصور بسیار ناراحت و ناراضی بود. در پی این نارضایتی، رضاقلی هدایت، رئیس دیوان عالی را از سمتش عزل کرد. و اقداماتی اصلاحی در وزارت دادگستری صورت داد. از همین رو برای افتتاح پل‌­غازیان به بندرانزلی نیامد.

7. آیا پل غازیان شباهتی به پل تروتسکی دارد؟

شباهت پل­‌های انزلی و غازیان با پل تروتسکی کاملا مشهود است. پل‌های انزلی و غازیان در زمان خود بسیار متجددانه طراحی شده بودند. از معماری پل تا اجرا و حتی ویژگی­‌هایی همچون مسیر آبی، موقعیت و محیط پیرامون پروژه همگی جز عواملی بوده تا این پل­‌ها جلوه بصری فوق‌­العاده‌­ای داشته باشد.‌ علاوه بر این، پل ­غازیان اولین پل متحرک ایران بود. به طوری که مسئولین شرکت­‌های مجری این پل­‌ها، مدعی بودند تا آن زمان فقط سه پل با این طراحی و دستور ساخت در دنیا احداث شده بود.

پیش­تر در مقاله‌­ای با عنوان «پل را بجنبان» موردی ویژه به صورت کیس بازسازی بخشِ متحرّک پُل تاریخی غازیان مطرح شده بود. ظرفیتی که قطعا منجر به توسعه بخش گردشگری بندرانزلی می­‌شد. در این مقاله از پلی یاد می­‌شود که همچنان پس از گذشته سال­‌ها پابرجاست. پلی که از پل ­غازیان سن ساخت بیشتری داشته اما در ظاهر، همسانی محیطی و مشابهت فراوانی دارند. گو اینکه «پل ترینیتی» خواهر­خوانده پل­ غازیان باشد.
به جرات می‌­توان گفت که «پل ترینیتی» نزدیک­‌ترین نمونه حی و حاضر به پل ­غازیان است. پلی که به «پل تروتسکی» هم معروف است. پل تروتسکی سومین پل دائمی در سراسر نوا در پترزبورگ بود که بین سال‌های 1897 تا 1903 توسط شرکت فرانسوی Société de Construction des Batignolles ساخته شد. پل «ترینیتی» در سن پترزبورگ روسیه با قدمتی بیش از پل ­غازیان هچنان با صلابت و زیبا پابرجاست. بخش متحرک آن هنوز فعال است. در حالی که پل ­غازیان پیرتر از همتای پترزبورگی خود، فرتوت و خسته بر خشکی آبرفت انزلی زانو زده است.
 

منبع:

  • با دخل و تصرف از کتاب تاریخ جامع بندرانزلی، مقاله پل را بجنبان و مجله خانه انزلی
 
 
 
تاریخ:
1400/11/12
تعداد بازدید:
899
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal