۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم
با محوریت آسیب‌شناسی و بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله بم و بررسی وضعیت فرسودگی بافت‌های شهری در بندرانزلی برگزار شد.
 با محوریت آسیب‌شناسی و بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله بم و بررسی وضعیت فرسودگی بافت‌های شهری در بندرانزلی برگزار شد.
 
 
شهردار بندرانزلی در این جلسه عنوان نمود: با توجه ناپایداری و غیر مقاوم بودن ساختمان های مسکونی در زلزله بم و خسارت های عمده ی وارد شده به آنها و همچنین جان باختن تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان در حادثه غم انگیز زلزله بم، برگزاری چنین نشست هایی ضروری به نظر می رسد.
مهدی خلیلی خاطر نشان نمود: از سال 85 تاکنون 400 خردلرزه با بزرگای یک تا سه ریشتر و حدود 150 زمین لرزه با بزرگای سه تا پنج ریشتر توسط دستگاه های لرزه نگاری در محدوده گیلان به ثبت رسیده که پرمخاطره بودن استان از نظر لرزه ای را یادآور می شود.
وی تصریح نمود: اکثریت وسعت استان گیلان مطابق با آیین نامه طراحی ساختمان‏ها در برابر زلزله(استاندارد 2800) در پهنه با خطر نسبی زمین لرزه زیاد تا خیلی زیاد است.
شهردار بندرانزلی عنوان نمود: گسل های مهم گیلان شامل گسل آستارا، گسل البرز(خزر)، گسل جیرنده، گسل رودبار، گسل منجیل و گسل لاهیجان، است و دو گسل نزدیک به بندرانزلی گسل شفارود و گسل ارده است در حال حاضر گسل البرز به شدت فعال بوده و بسیاری از زمین لرزه های گیلان و مازندران در نتیجه فعالیت همین گسل است.
وی خاطر نشان کرد: 32 سال از زلزله رودبار و منجیل می گذرد. رودبار و منجیل نیز در سال 1369 با شدت 4/7 ریشتر لرزید این زلزله با توجه به وسعت آن براساس برآورد کارشناسان 200 میلیارد دلار خسارت به همراه داشت. بر اثر آن 100 خانه خشتی و گلی با خاک یکسان یا خسارات عمده دید. متاسفانه در این حادثه بیش از 35 هزار نفر کشته، 60 هزار نفر زخمی و 500 هزار نفر بی‌خانمان شدند.
شهردار بندرانزلی با بیان اینکه زلزله بخودی خود خطرناک نیست، و اگر شما در یک بیابانی ایستاده باشید شدیدترین زلزله نیز نمیتواند خطری برای شما ایجاد کند افزود:  زلزله به واسطه دست ساخته های ما ویرانگر بنظر میرسد، پس آنچه که میسازیم، باید ایمنی و مقاوت لازم را داشته باشد تا خسارت ها را به حداقل برسانیم.
وی تصریح نمود: بعد از هر زلزله بحث مقاوم‌سازی و بروز نمودن آیین نامه های ساختمانی سخن روز همة مسؤولین و حتی مردم می گردد و عملکرد سازه‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در این آزمون به هر میزان که در ساخت سازه‌های اصول و قوانین رعایت گردد نتیجه مطلوب‌تری حاصل می‌شود. عده‌ای مقاوم‌سازی را به عنوان «ساختن مقاوم ساختمان‌های نوساز» مطرح نمودند و عده‌‌ای دیگر بحث «مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی» را مدنظر دارند.
شهردار بندرانزلی اظهار نمود: به هرحال مسأله مقاوم‌سازی در هر دو زمینه یاد شده مطرح می‌باشد. در مورد نوسازی ساختمان‌ها نیاز به ضوابط منسجم‌تری برای کنترل دقیق طراحی، ساخت براساس نقشه‌های اجرائی، جوشکاری صحیح و بتن‌ریزی قابل اعتماد وجود دارد مخصوصاً حتی پس از محاسبات و طراحی مناسب، ضعف جوشکاری در ساختمان‌های فلزی و کم بودن مقاومت بتن در سقف و پی ساختمان‌های فلزی و در کل ساختمان‌های بتنی، معضل بزرگی می‌باشد.
 
وی خاطر نشان نمود: هرچند بین کسانی که در تهیه ملزومات و آهن آلات و بتن عمداً کوتاهی می‌نمایند و آنان که در این مورد دریغ نمی‌ورزند ولی به علت عدم اطلاع فنی لازم، ساختمان آنها در اجرا ضعیف است و آیین نامه های ساختمانی را بدرستی اجرا نمیکنند تفاوت بسیاری وجود دارد ولی شاید در هنگام وقوع زلزله، سرنوشت هر دوی آنها یکی، یعنی نتیجه تخریب ساختمان و بروز فاجعه انسانی و مالی باشد بنابراین لحاظ نمودن ضوابط قوی‌تر اجرائی و نظارتی و کنترل مضاعف بسیار ضروری به نظر می‌رسد. در جائی که شهرداری گزارش مهندس ناظر مبنی بر عدم خلاف در متراژ ساختمان را با بازدید مضاعف عوامل شهرداری کنترل می‌نماید می‌بایست در مورد اصل بسیار مهم‌تر یعنی استحکام ساختمان، این کنترل مجدد و مضاعف نیز وجود داشته باشدت و تنها به گزارش مهندس ناظر اکتفا ننماید، چون شرایط ساخت و ساز و مسائل تحمیلی از طرف مالک و کارفرما، متأسفانه بنیان‌های این‌گونه نظارت را به کلی سست نموده است و نباید با طرح مسائل شعارگونه از واقعیت آن اجتناب نمود.
 
 
 همچنین در این نشست مهندس نیکویی به عنوان سفیر بم به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
وی ضمن تشکر از مردم نجیب ومهربان استان گیلان که در حادثه غمبار زلزله بم با محبت ها وکمک های خود مرحم والتیام بخش دردهای مردم بم بودند،
 خاطر نشان کرد: 105 شهر چون بم در کشور درمعرض خطر هستندو دومیلیون وهفتصدهزار واحد سکونتگاه ناکارآمد در کشور داریم که جمعیتی بالغ بر ده میلیون نفر میباشد و اگر نوسازی صورت نگیرد هرلحظه باید منتظر بم دیگری باشیم.روزی همه ی ایران به کمک بم آمد وامروز همه ی مردم بم ققنوس وار سر از خاک برآوردند برای ایران قوی.
وی افزود امید است باهمت وتلاش مردم ومسئولین روزی برسد که جشن نوسازی و پایان بافت ناکارآمد رو بگیریم.وی در پایان از تمام مردم ایران و بویژه استان سرسبز گیلان دعوت کرد تا با قدوم مبارک خود به شهر بم شاهد نتیجه ی محبت های خود در بم باشند واز نزدیک پتانسیل های سرمایه گذاری و پیشرفت ها و زیبایی های آثار تاریخی وگردشگری بم رو مشاهده کنند.
تاریخ:
1401/10/04
تعداد بازدید:
240
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal