۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
بافت مرکزی شهر به پیاده راه تبدیل می شود
شهردار بندرانزلی : اجرای طرح گردشگری بر روی پل قدیم غازیان تا پایان سال جاری
در دهه های اخیر به دنبال گسترش بی رویه شهرها و اهمیت و نقش روزافزون اتومبیل در شهر ، به تدریج نقش عابر پیاده در فضاهای شهری کم رنگ شد . این امر موجب کاهش سرزندگی فضاهای عمومی و کاهش فضایی مناسب برای تعاملات اجتماعی در شهر شده است . به دنبال ایجاد سرزندگی بیشتر و تبدیل سکونتگاههای شهری به شهرهای انسان محور، بسیاری از شهرها ، فضاهای بدون وسیله نقلیه ای به نام پیاده راه ساختند.
 
به همین منظور شهرداری بندرانزلی نیز در نظر دارد طرح پیاده راه سازی در بافت مرکزی این شهر را اجرایی کند .
شهردار بندرانزلی در گفتگوی اختصاصی با ماهنامه انزلی فردا گفت : حد فاصل پل انزلی (پل ولایت 2) تا میدان اصلی شهر ( میدان امام خمینی (ره) ) به پیاده راه تبدیل می شود .
مهدی خلیلی اظهار داشت : در یک طراحی کلی برای بافت مرکزی شهر ، و با هدف باز آفرینی این منطقه ، درصدد گرفتن مشاور هستیم تا بعد از پل انزلی به سمت میدان امام (ره) را به پیاده راه تبدیل کنیم .
وی همچنین با اشاره به طراحی برای تبدیل شبکه معابر خیابان شهید ابوذر غفاری (سپه ) ، میدان مرکزی شهر و حدفاصل عمارت شهرداری تا راهنمایی و رانندگی (شهربانی سابق) به پیاده راه ، اضافه کرد : البته در اجرای پروژه پیاده راه سازی ، بحث تردد اضطراری خودروها را هم در نظر گرفته ایم .
انتقال بار ترافیکی شهر به خیابان میرزا کوچک خان انزلی
شهردار بندرانزلی در ادامه تصریح کرد : لذا به جهت تبدیل این شبکه معابر به پیاده راه ، باید بار ترافیکی آنها به معابر دیگری منتقل شود که براساس طراحی های صورت گرفته ، یکی از مسیرهای مدنظر، خیابان میرزاکوچک خان است .
وی سپس با اشاره به تقسیم اقدامات در حال انجام در این زمینه ، به دو بخش ، خاطرنشان کرد : یک بخش از فعالیتهای ما مربوط به فضای زیر پل انزلی است که در حال کاهش عرض شش ، هفت متری پیاده روی آن به سه متر و نیم موثر و نیز حذف دامنه های ستون دار در این قسمت هستیم .
وی با بیان اینکه این طرح تاکنون در 350 متر از مسیر 850 متری خیابان مذکور اجرا شده است ، هدف از این کار را توسعه عرض سواره رو اعلام کرد و گفت : در همین راستا ، دو هدف ، بازگشت شنبه بازار به این منطقه و نیز انتقال بار ترافیکی شهر به خیابان میرزا کوچک خان را در روزهای به جز شنبه ، مدنظر قرار داده ایم . چرا که اجرای طرح پیاده راه سازی موجب قطع ارتباطی خودروها با میدان اصلی شهر می شوند .
اجرای آسفالت و روکش آسفالت از پل شورا تا پل انزلی
خلیلی سپس اقدام بعدی این شهرداری را روکش آسفالت مابین پل شورا (پیل علی باغ ) و پل ایثارگران ( واحدی) اعلام کرد و اظهار داشت : تقریبا 80 درصد اقدامات در این زمینه را انجام دادیم و با مساعد شدن هوا مابقی آن را نیز تکمیل خواهیم کرد .
وی ادامه داد : البته اجرای آسفالت مابین پل ایثارگران (واحدی ) تا پل انزلی نیز جز برنامه های بعدی ماست و حتما آن را انجام خواهیم داد. ولی قبل از آن درنظر داریم پروژه پیاده راه سازی را اجرایی کنیم .
طرح انتقال صنوف و مشاغل مزاحم شهری به کمربندی انزلی
وی در ادامه این گفتگو از انتقال صنوف و مشاغل تحت عنوان مشاغل مزاحم شهری به کمربندی این شهر خبر داد و اضافه کرد : ما می خواهیم با اجرای یک طرح جامع تر ، تحت عنوان انتقال مشاغل مزاحم ، صنوفی از قبیل عمده فروشی های میوه ، آهن فروشان ، فروشندگان مصالح ساختمانی و ... را به کمربندی شهر منتقل کنیم .
خلیلی افزود : به همین منظور درخصوص قطعه زمینی در این منطقه توافقات اولیه با منابع طبیعی صورت گرفته است و در نهایت درخصوص نسبت به انتقال رسته های شغلی مورد نظر به این منطقه که دارای فضای بهتر و مطلوب تر که امکان تردد برای خودروهای سنگین نیز در آن وجود دارد ، اقدام خواهیم کرد تا شریان تقریبا نیمه فعال خیابان میرزا کوچک خان به چرخه فعالیت ترددی و ترافیکی شهر برگردد .
اجرای طرح گردشگری پل قدیم غازیان تا پایان سال جاری
شهردار بندرانزلی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای اجرای طرح گردشگری در پل قدیم غازیان که پس از گذشت سالها از مطرح بودن آن ، عملا تاکنون شاهد اجرای هیچ پروژه ای در این زمینه نبوده ایم ، چه برنامه ای دارید ، گفت : شهرداری انزلی برای اجرای این طرح ، اقدام به گرفتن مشاور نموده است ، طرح مربوطه نیز آماده شده است و در حال بررسی و نهایی کردن و برآورد قیمت اجرای طرح هستیم . در صورت انجام این مراحل تا پایان سال جاری نسبت به اجرایی شدن آن در پل قدیم غازیان اقدام خواهیم کرد.
وی یادآور شد : بطور کلی در طرح تهیه شده در نظر داریم ضلع شرقی و غربی پل را به غرفه های میراث فرهنگی و موضوعات فرهنگی اختصاص دهیم .
البته گذر خوراک هم برای آن طراحی شده است  
خلیلی همچنین به کف سازی پل اشاره و تصریح کرد : برای کف سازی پل قدیم غازیان نیز در حال رایزنی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان برای تایید طرح مدنظر هستیم . البته این بخش ، میراثی نیست اما می خواهیم از تبعات احتمالی آن جلوگیری کنیم .
وی درخصوص تامین اعتبار لازم برای کف سازی و مرمت پل تاریخی غازیان نیز متذکر شد : در همین راستا درنظر داریم تا در آینده ای نزدیک ، با همت دکتر دنیامالی نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی ، ملاقاتی با دکتر آیینی مدیرکل بارآفزینی وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم تا رایزنی های لازم برای تامین اعتبار و بودجه لازم برای کف سازی و مرمت پل قدیم غازیان از وزارت خانه را انجام دهیم . البته هنوز به عدد ریالی آن نرسیده ایم .
شهردار بندرانزلی در پایان این گفتگو گفت : بهترین حالت برای ما استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران است اما در صورت عدم تحقق این موضوع ، شهرداری خود اقدام به این کار خواهد کرد .
 
تاریخ:
1401/10/24
تعداد بازدید:
221
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal