

هويت بصري جديدي براي شهرداري رقم خواهد خورد
لوگوي جديد شهرداري بندرانزلي كه در جلسه شوراي شهر با اكثريت آرا تاييد شده بود از آغاز مرداد ماه در تمامي بنرها و سربرگ ها و.. نقش خواهد بست و هويت بصري جديدي براي شهرداري رقم خواهدزد.
همانطور که هر ساختاری جهت ایجاد بهره وری، انگیزش، بومی سازی پس مدتی ظاهر خود را پاکسازی و بهسازی می کند ،لازم است تا برند سازمان و یا برند شخصی نیز مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.
جهانِ مملو از آلودگی بصری امروزی، سبب بروز مشکلات بصری شده و بر اساس فشاری که بر مغز وارد می کند ، دید مخاطبان را مسدود کرده و قدرت تفکر آنها را کاهش می دهد. مطالعات محققان نشان می دهد که آلودگی های بصری باعث افزایش استرس، فشار خون، تپش قلب، افزایش حرکات چشم و افزایش فعالیت عضله های صورت شده و در دراز مدت، انسان را دچار پریشانی ذهنی خواهد کرد.
همانطور که هر ساختاری جهت ایجاد بهره وری، انگیزش و بومی سازی، پس مدتی ظاهر خود را پاکسازی و بهسازی می کند ،لازم است تا برند سازمان و یا برند شخصی نیز مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.
برندسازی مجدد در واقع ایجاد یک منظر و حس جدید به برند به منظور متمایز ساختن صورت عملکرد هر سازمان با سازمان مشابه یا متناظر بوده که با استفاده از تکنیک های بازاریابی جدید ، مطابق با آخرین یافته های صنعت مورد نظر ، منظر و پیامی نو را از سوی سازمان به مخاطبان، مشتریان، بازار و حتی رقبا می رساند. برندسازی مجدد تلاش می کند که برند را در نظر مخاطبان مدرن تر ، مطابق تر و بروزتر با نیازهای مخاطب جلوه دهد و بدین وسیله بر درک و نیاز مخاطب در مورد اهداف یا خدمات سازمان اثر بهتری گذاشته و موجب تغییر و اصلاح تصویر ذهنی مخاطبان گردد تا به آنها نشان دهد که قلب برند سازمان پویا با قدرت، همچنان تپیده و در جهت پیاده سازی اهداف نو در مسیر خط مشی های آینده تلاش می کنند.
الزام پیاده سازی فرآیند برندسازی مجدد (Rebranding)، نیازمند ایجاد و تهیه اساسنامه ای برای اصلاح یا تدوین هویت بصری جدیدی متناسب با افکار، احساسات ، ایده ها و سبک زندگی مخاطبان است.
با نگاهی اجمالی به این موضوع در میابیم که مردم دیگر وابستگی و وفاداری سابق خود را به هویت های بصری قدیمی نداشته و زمان کمتری را به مطالعه و یافتن موضوعات جدید اختصاص می دهند. بدیهی است بر همین اساس آنها از شباهت ها بیزار و گریزان بوده و فقط تفاوت ها را می بینند.
این مهم لزوم بازسازی هویت های بصری برند را در مسیر برندسازی مجدد در سازمان ها نمایان می کند، چرا که هم اکنون بسیاری از برند ها ارتباطات عاطفی خود را با مردم از دست داده اند.
هویت بصری برند هم همانند هر چیز دیگری نیاز به بازسازی ، تغییر ، بروزرسانی و احیای مجدد دارد. همانگونه که اکتشافات و اختراعات دیروز با بروزرسانی به شکل تامین نیازهای امروزی ، ارزش مدل قدیمی خود را از دست می دهند، برند ها نیز دچار همین چالش شده اند.
یکی از عناصری که در بازسازی هویت بصری برند مورد تغییر و بازآفرینی قرار میگیرد ، لوگو یا نشان تصویری برند است.
هدف اصلی از فرآیند اصلاح، تکامل و یا تغییر هویت بصری یک سازمان، دستیابی به بالاترین سطح تاثیرگذاری و ایجاد ارتباط است. از منظر علوم مهندسی تبلیغات فرآیند گسترش و تکامل طراحی هویت های بصری یک جزء حیاتی و غیر قابل جایگزین در موفقیت یک برند محسوب خواهد شد.
به همین منظور شهرداری شهرستان بندرانزلی جهت اجرای یکی از الزامات برندسازی سازمانی، اقدام به تغییر در طراحی هویت بصری شهرداری (لوگو) نموده که در ادامه، اِلِمان ها و مفاهیم بکارگرفته شده در طرح مصوب جدید تشریح خواهد شد.
- هلال آبی رنگ بالای لوگو شهرداری بندرانزلی، با تنالیته (استاندارد رنگ) همسان با کل خطوط موافق با اِلِمان های شاخص بندرانزلی در طرح جهت نمایش آسمان آبی.
- بندرانزلی معروف به نام بندرمِه است. با نمایش مه بر فراز شهر بندرانزلی (همسان با هلال آبی آسمان) باید ترکیبی از آب و هوا مجسم گردد. کمان آبی با فاصله ی نوار سفید از ایجاد تشعشع نور خورشید در هنگام صبح (شفق) نماینگر مــِه ای است که بر سر این شهر قرار گرفته است.
3-در مرکز طرح از بالا به پایین دو رنگ آبی بر اساس استاندارد Pantone با
کدهای 53/11/31-62-85-219 و 50/44/94-94-100-196 قرار گرفته اند. این دو رنگ جهت نمایش آسمان در افق شهر بوده و نمایشی از دریا است.
4- وجود دو موج متمایل به چپ در زیر طرح لوگو جهت نمایش آب دریا و تالاب در شهر بندرانزلی است. موج بزرگتر به تشبیه دریا (خروشان با موج های بلند) و موج کوچکتر به نشان تالاب. تمایل امواج به سمت چپ جهت نمایش بصری در تحرک امواج است. بدیهی است نگاه کلی به بدنه ی طرح، حرکت امواج را از چپ به راست تداعی می کند.
5- معروف ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی»است که تالاب را به این دلیل تالاب لاله مردابی میخوانند. به جهت اهمیت وجود لاله تالابی، نمایش طرح لاله تالابی در بالای لنگر که بیانگر سطح آب است، در نظر گرفته شد. گل لاله تالابی با توجه به حفظ خصایص طراحی مسطح (Flat) دارای یک مرکز، شش گلبرگ درونی با حفظ قرینگی است.
6- طرح لنگر از استاندارد شکل لنگرهای چنگکی (Navy stokless و Hook anchor ) بهره گرفته است. براساس تحقیقات صورت گرفته در مورد لنگرهای رایج، نتایج بدست آمده مبنی بر آن است که انتخاب نوع لنگر های مورد استفاده بر روی کشتی ها بر اساس ضریب کارایی کششی مدفون، وزن کشتی و همچنین نوع بستر حرکت کشتی در دریا می باشد. از همین رو با توجه به وجود بستر گِلی و ماسه ای کریدور عبوری کشتی ها در دریای خزر ، عمده ی لنگرهای مورد استفاده از نوع چنگکی (نوک تیز) می باشد. متریال و رنگ لنگر به صورت طبیعی در قالب Metal در نظر گرفته شده است.
7-نمایش مرغ ماهیخوار، نمایش ذات بصری اِلِمان های توریستی در مناطق گردشگری شهرستان بندرانزلی به شمار می آید. در طرح هویت بصری شهرستان بندرانزلی در ذیل لنگر با همپوشانی با اضلاع لنگر، پرنده ای ماهیخوار قرار گرفته است که کل اِلِمان های منتخب را بر دوش می کشد. وی رزق خود را از دریا و صید ماهی تناول می کند. خصایص پرهای سفید به نشان یکرنگی دارد و پرواز بر فراز شهر و دریا به نشان آزادی در ذهن می پروراند. متمایل به سمت راستِ طرح، روی موج ها پرواز می کند؛ همانند تصویر امواج با نگاه کلی به بدنه ی طرح، حرکت پیوسته وی بر روی موج ها تداعی می شود
8-مناره انزلی یا برج ساعت در گذشته به عنوان فانوس دریایی بندر انزلی بود و امروز ساعت را به اهالی بندرانزلی نشان میدهد. همانطور که در طرح هویت بصری مشخص است، نمای برج ساعت به صورت یک وجه به دلیل حفظ خصایص طراحی مسطح (Flat) در بالای گل لاله تالابی قرار گرفته است.
9- با توجه به کاربرد دیده بانی و فانوس دریایی ، ترکیبی خاص و همزاد از وظایف و مسئولیت های شهرداری بندرانزلی را در یک راستا بیان می دارد. با توجه به ساخت این برج در سال 1194 شمسی (بالغ بر 200 سال قبل) ، نمایش آن در لوگوی پیشنهادی نماد قدمت شهرستان بندرانزلی در انظار است. در سال 1307 شمسی پس از مرمت برج، ساعتی چهارسو بر فراز آن قرار گرفت. در طرح لوگوی پیشنهادی ساعت بر روی 10:10ٌ قرار دارد. ساعت 10:10ٌ معانی مختلفی را بیان دارد که به اختصار در ذیل بدان می پردازیم:
ساعت 10:10ٌ همانند یک لبخند بر روی صفحه خودنمایی می کند.
ساعت 10:10ٌ همانند حرف V و نشان از پیروزی است.
ترکیب اندازه های عقربه بزرگ و عقربه کوچک در ساعت 10:10ٌ دقیقه شکل علامت تایید و درستی یا (P) را خلق می کند.
ساعت 10:10ٌ دقیقه زمان پایان جنگ جهانی دوم است و معروف به زمان صلح. همچنین با توجه به وجود قبرستان لهستانی ها و به خاک سپرده شدن 639 نفر از آنها در زمان جنگ جهانی دوم؛ این زمان در نظر گرفته شده است.
10-مناره انزلی یا برج ساعت در گذشته به عنوان فانوس دریایی بندر انزلی بوده است. جهت نمایش این خاصه ی دارای قدمت و همپوشانی این موضوع با کلیه ی صفات توریست دریایی در شهرستان بندرانزلی، نمای دو تابش نور به دو سمت چپ و راست در نور افق از مناره در طرح هویت بصری در نظر گرفته شده است.
11-خط شناسان خطوط اصلى را شش خط دانستهاند که به اقلام سته معروفند و عبارتند از: رقاع، ثلث، ريحان، محقق، توتيع و نسخ. در بین انواع خطوط خوشنویسی که از ابتدای اسلام تا حال وجود داشته است، نستعلیق زیباترین نوع خوشنویسی محسوب میشود؛ بطوری که آن را «عروس خطوط اسلامی» لقب دادهاند. خط نستعلیق از همه ی شرایط زیبایی برخوردار است؛ از آن جمله: اعتدال، موزونی، استواری، تناسب، حسن ترکیب و همآهنگی ذوق و سلیقه. علاوه بر زیبایی منظر، سهولت و سرعت تحریر نستعلیق و نیز آسانی قرائت کلمات و سطور از موجبات رواج و بهره برداری از آن بوده است. نستعلیق خطی است با قاعده و حروف این خط را ملهم از زیبایی طبیعت دانستهاند. از همین جهت در بهره گیری از نوشتار نام «شهرداری بندرانزلی» تلاش شده است از اصول خوشنویسی نستعلیق بهره برداری گردد.
12-نمایی از تصویر هویت بصری شهرداری شهرستان بندر انزلی در قالب تک رنگ.
13-سال تاسیس شهرداری بندرانزلی در متنِ نعمت لایزال الهی در بطن دریا، بر روی آب در تاریخ 1296 درج شده است.
معرفي موسسه محنا :
محنا به عنوان موسسه اي دانش محور در حوزه مهندسي طراحي تبليغات،برندينگ، طراحي سيستم هاي اطلاع رساني و فرآيندهاي بازاريابي درآبان ماه 1388 با پشتوانه بيش از 8 سال تجربه موفق درعرصه هاي مختلف برند آفريني و طراحي تبليغات وهمكاري با برندهاي مطرح كشور، آغازبه كاركرد.عمده فعاليت محنا در زمينه هاي برند آفريني ،توليد هويت بصري برند ، تدوين سامانه هاي جامع مشتريان، طراحي وب و سايت هاي اينترنتي، اپليكيشن هاي موبايل ، تدوين كتاب و كاتالوگ هاي برند، ايده آفريني در توليد كالاي تبليغاتي، آفرينش شعاربرند، مشاوره ومديريت براي تعيين خط مشي با رويكرد توسعه برند، سناريونويسي وتوليد محتوا ، تحقيقات مخاطبين بازار، طراحي گرافيك، توليد ايده بصري و توسعه تجارت الكترونيك است.
داراي مجوز فعاليت تخصصي از وزارت بازرگاني
داراي مجو فعاليت تخصصي از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي
داراي مجوز فعاليت هنري از دفتر معاونت كل هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد كشور
عضو رسمي انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران
عضو رسمي موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر كشور
عضورسمي انجمن نظام صنفي رايانه اي كشور
عضو وهمكار انجمن بين المللي طراحان گرافيك ايكوگرادا
عضو افتخاري انجمن علمي بازاريابي ايران
عضو رسمي انجمن تحقيقات بازاريابي ايران
داراي استاندارد مديريت كيفيت در پروژه ها (ايزو 10006)
مجوز فعاليت تخصصي از مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال
افتخار كسب عنوان طراح تجسمي مورد تاييد وزارت ارشاد اسلامي در استان گيلان
0 نظر
نظر دهید
پاسخ دهید لغو پاسخ
دسته بندی
مطالب اخیر
گزارش تصویری سومین شب جشنواره نوروزی شهرداری بندرا...
10 فروردین, 1404گزارش تصویری دومین شب جشنواره نوروزی شهرداری بندرا...
09 فروردین, 1404گزارش تصویری اولین شب جشنواره نوروزی شهرداری بندرا...
09 فروردین, 1404
تصویب تعرفه عوارض، بهای خدمات و سایر درآمدهای 1404...
28 اسفند, 1403